Virtuální realita bavila, zkusil si jí i Rittich, Hlinka nebo Chlubna. Se zájmem jsme spokojení, říká Milan Kilík

31.08.2018 / Tomáš Lysý

Velkou novinkou Mezinárodní česko-finské hokejové školy byla virtuální realita od firmy SENSE Arena. Během kempu byli otestování všichni čeští i finští hráči a projekt se jim pořádně líbil. „Čeští i finští hráči si virtuální realitu užívali. Potvrdilo se nám, že ti, co jsou lepší na ledě nebo co si to užívali, mají lepší výsledky,“ sděluje Milan Kilík ze SENSE Areny. Platí, že hokejisté se projektem velice baví, jelikož jsou „virtuálně“ v pravé hokejové aréně, navíc ale jejich testování poslouží dále. „Hráče testujeme z kognitivních i hokejových funkcí. Sbíráme data, která dále interpretujeme trenérům,“ doplňuje projektový manažer virtuální reality. Výrobce jí plánuje zavést na americký trh, kde má několik zákazníků a jedná i s týmy NHL, a v České republice dostal projekt záštitu Českého svazu ledního hokeje (nyní Českého hokeje).

O co se vůbec v rámci virtuální reality od firmy SENSE Arena jedná? Neznalý člověk by si mohl představit, že je to něco jako hra, atrakce na různých poutích... To by bylo všem mnohem zjednodušený popis. „Jsme mladá česká firma, která se snaží propojovat virtuální realitu a hokej. Tvoříme softwarovou aplikaci, kterou hráč dokáže vnímat pomocí brýlí a díky nim se pohybuje skoro jako na ledě. Naším úkolem je posilovat kognitivní funkce (tzn. funkce z oblasti lidské psychiky – více více zde - pozn. aut.), a sbírat data, která mohou využívat trenéři, skauti a jiné organizace,“ představuje Milan Kilík tento projekt, jehož vývoj trvá kolem jednoho roku a je v něm zainteresována celá škála lidí. Ta zahrnuje vývojáře, pro které je hokej spíše jako koníček, profesionály věnující se hráčskému rozvoji, trenéry - mezi kterými vyčnívá jméno Filipa Pešána z Liberce, nebo Tomáše Periče z IIHF (mezinárodní hokejová federace – pozn. aut.), který má na starosti metodologii.

Během Mezinárodní česko-finské hokejové školy (IIHS), která proběhla v Jihlavě na konci července, byli testovaní všichni účastníci kempu. Lidé ze SENSE Areny se do Krajského města Vysočiny přesunuli přímo z Liberce, kde také probíhalo týdenní testování hráčů. „Byli jsme v Liberci na kempu, poté hned Česko-finská škola, takže jsme jeli dva týdny v kuse. V Jihlavě jsme testovali hráče z kognitivních a hokejových funkcí. Sbíráme data, která dále interpretujeme trenérům hokejové školy,“ upřesňuje Milan Kilík, který byl spokojen, jak testovaní hráči k virtuální realitě přistoupili. „Je vidět, že úroveň školy je vysoká. Češi i Finové si testování užívají. Potvrdilo se nám, že hráči, kteří si to užívají nebo jsou lepší na ledě, tak mají lepší výsledky. Korelace je jasná,“ říká projektový manažer a prozrazuje, že někteří hráči si testování chtěli dát opět. „Když kluci z reality slezli, tak si jí chtěli zkusit znovu. Bohužel nebylo moc času, jelikož diagnostika trvá 45 minut a porce všech 46 hráčů byla opravdu vysoká.“

Tomáš Chlubna o virtuální realitě

Virtuální realitu si kromě hráčů IIHS vyzkoušeli i útočníci A-týmu Dukly Michal Hlinka s Tomášem Chlubnou nebo gólman Calgary Flames David Rittich. Na své si tak přijdou hráči do pole i brankáři. „Model je nastavený tak, aby uchopil všechny, skrze hráče i skrze tým. Je zde úroveň pro mládež i profi level, který se věnuje profesionálnímu hokeji a seniorům. U gólmanů je projekt ve vývoji, ale některá cvičení se dají aplikovat i pro gólmany, což předvedl David Rittich. Opět je to na kognitivní bázi. Brankáři mají v ruce ovladače, kterým chytají puky. Ty mohou i zmizet, takže opravdu se dá cvičení ztížit a může být na takové úrovni, jako v NHL,“ domnívá se Milan Kilík.

David Rittich si virtuální realitu vyzkoušel také

A právě NHL je cíl, kam virtuální realita od SENSE Arena míří. „Máme v plánu vstup na americký trh, který je pro nás v současné době prioritou. Máme několik zákazníků a jednáme s několika týmy NHL, což by pro nás byla dobrá reference a důkaz, že tato aplikace má smysl i v našich končinách,“ říká projektový manažer s tím, že projekt získal od Českého hokeje záštitu, která by mu měla pomoct se vstupem na český trh. „Nerad bych říkal nějaké datum, kdy v ČR virtuální realitu uvedeme na trh. Snažíme se, aby to bylo v září, ale uvidíme dle vývoje. Snažíme se produkt zdokonalit tak, aby byla jeho autenticita co největší,“ zdůrazňuje Milan Kilík a je možné, že si jí budou moct vyzkoušet i prostí fanoušci. „Koncept je takový, že chceme dát virtuální realitu organizacím a týmům, které jí mohou využívat jak pro hráče, tak pro fanzóny. Ale aplikace je vhodná i pro hokejisty, kteří jí budou chtít mít doma. Budeme dělat návody a školit lidi, jakým způsobem se k virtuální realitě chovat. Plánujeme opravdu širokou škálu,“ vyjmenovává plány do následující budoucnosti.

Projekt od SENSE Arena se během IIHS těšil velkému zájmu i ze strany médií – reportáž dělala třeba Česká televize, Český rozhlas nebo Jihlavské listy. „Se zájmem jsme nadmíru spokojení, protože je opravdu veliký a značný. Myslíme si, že je to tím, že jsme úplnou novinkou, i když náš projekt běží už rok v Liberci, kde ho testují hráči a trenéři. Protože v současné době nejsme v ČR na trhu, je pro nás tak velký zájem příjemným překvapením. A věříme, že bude stoupat s tím, jak bude pokračovat vývoj virtuální reality,“ přeje si Milan Kilík a na závěr děkuje za pozvání na Mezinárodní česko-finskou hokejovou školu, kde realita celý týden bavila. „Děkujeme za spolupráci a těšíme se na další.“

Milan Kilík představuje virtuální realitu

Autor videa: Tomáš Lysý